Elektronik

Har du (og din webshop) styr på de store salgsdage?

Black Friday, julesalget, fars og mors dag, konfirmationer og meget mere. Der er nok med store salgsdage og salgsperioder i Danmark, men er din webshop gearet til gaveræset?

Ja, der er uden tvivl rigeligt med store gavedage i løbet af et kalenderår. Men hvordan får du en bid af kagen? Her kommer en håndfuld gode råd til salg op til mærkedagene.

Udvælg bestemte produkter.

Det er altid bestemte produkter, der sælger mere end andre op til en højtid eller mærkedag. Hvis du fører statistik over dit salg (og selvfølgelig gør du det), vil du selv kunne se det. Disse sikre vindere skal du naturligvis promovere. Men er der noget, forbrugerne kan lide, er det noget, der tiltrækker opmærksomheden. Overvej derfor at vise nogle af dine unikke, spændende produkter sammen med de øvrige produktgrupper. Det viser både brugeren, at hun eller hun finder de relevante gaver, men det fremstiller også din webshop som et sted, der findes spændende alternativer og som et sted, der er mere interessant end så mange andre.

Har du styr på hr. og fru Jensen?

Et spørgsmål, der også kunne have lyt: ”har du styr på din målgruppe?”. For hvem er det lige, der køber hvilke gaver – og særligt dem, du forhandler i din shop.

Det er helt essentielt, at du kender din målgruppe og kan vise dem de rette tilbud og formidle dem på den rette måde. Igen kan du bruge statistik samt din egen sunde fornuft. Sælger du alufælge frem til Black Friday? Så er din målgruppe nok primært mænd. Sengesæt i pastelfarver og brugskunst? Så skal du i den anden boldgade og finde din kunde.

Annoncér det rigtige sted

Når du kender din målgruppe, skal du naturligvis fange dem på den platform, hvor de færdes. Det kan du gøre relativt enkelt med blandt andet Facebook marketing og Google AdWords. Her kan du målrette dine annoncer og skræddersy dem til at reagere på bestemte søgeord.

Du kan naturligvis også lave bannerannoncer til bold.dk, hvis du gerne vil sælge den nye Manchester United trøje eller på Woman, hvis du vil afsætte parfume fra Chanel.

Sig det på den rette måde

Når du ved hvilket produkt, du vil afsætte til hvem og på hvilken platform, er du tæt på at være køreklar. Men husk nu, du også skal udforme din annonce. Den kreative fortælling er naturligvis et must, hvis du vil skille dig ud blandt de mange, mange annoncer.

For de fleste er det intet problem at finde flotte billeder eller sågar video, men teksten driller. Det er en kunst at skrive gode produkttekster, der sælger, så hvis ikke du mestrer det, kan det anbefales at få hjælp fra et bureau. Du behøver ikke altid søge professionel hjælp, men i de særligt vigtige salgsperioder er det et stort gamble at ”mene”, du har skrevet en overskrift, der giver bid på krogen samt beskrivelser, der vækker købelysten. Brug hellere de penge, det kræver, så dine annoncer skiller sig positivt ud.

Få altid en e-mail adresse!

Vil du gerne gøre livet meget nemmere for dig selv? Så sørg for at få dine kunders e-mail adresse til næste vigtige salgsperiode. E-mails giver enorm høj ROI, da dine kunder allerede har udvist interesse i de produkter, du forhandler – og du hr nu deres tilladelse til at markedsføre direkte til dem. Det er ganske enkelt en mulighed, du ikke må gå glip af.

Tilbyd dine besøgende fri fragt på første køb, 15 % rabat på næste bestilling eller noget tredje. Bare sørg for at få deres e-mail adressen, så du kan udsende målrettede nyhedsbreve og kampagner fremadrettet.